Rozpocznijmy od małego szkicu historycznego. Jak wynika z legendy – notariat u nas miał narodzić się w dwunastym stuleciu, co mają potwierdzać nadania królewskie z ery Bolesława Krzywoustego. Mamy za to pewność co do wydarzenia, kiedy to papież Marcin IV wydał decyzję upoważniającą arcybiskupa gnieźnieńskiego Jakuba II Świnkę do nominowania dwóch notariuszy publicznych.
Najstarszy wiadomy polski dokument notarialny pochodzi z roku 1287 i został napisany przez notariusza Budzisława, pracującego w kancelarii arcybiskupiej. Kolejne dokumenty ukazywały się nieprzerwanie po 1309 r. Notariat polski rozwijał się głównie w czternastym wieku, kiedy to nasz kraj prowadził z Zakonem Krzyżackim negocjacje zobowiązujące do przedstawienia miarodajnych dokumentów i innych zaświadczeń notarialnych. Równolegle w tamtych czasach obowiązywały już statuty synodalne, normujące zakres prac notariuszy.
W ciągu kolejnych kilkuset lat notariat pokaźnie się rozwinął, a szczególną rolę odgrywał też podczas zaborów, czyli w czasie niemal 124 lat, gdy nie istniało państwo polskie – notariusz stał się wtedy osobą zaufania publicznego, poprzez kojarzenie go z polską tradycją ziemiańską i kulturą kupiectwa.
Odkąd Polska wróciła na mapy świata, minęło piętnaście lat zanim zakodowano Polskie prawo o notariacie. Zaczęło obowiązywać rok później, lecz II wojna światowa i czasy tuż po niej sprawnie hamowały rozwój notariatu. Kiedy w Polsce zapanował komunizm, pracownicy notarialni byli urzędnikami państwowymi, ale nie mogli się czuć swobodnie, gdyż stale „pracodawca” dorzucał im kolejne obowiązki, jak np. uzupełnianie ksiąg wieczystych od 1964 roku.
Wszystko odmieniło się 14 lutego 1991 roku, w momencie, w którym polski Sejm RP przyjął ustawę – Prawo o notariacie.
Ustawa określa:
zasady powoływania i odwoływania notariuszy
prawa i obowiązki notariuszy
strukturę organizacyjną i kompetencje samorządu notarialnego
zasady nadzoru nad notariatem
zasady odpowiedzialności notariuszy za szkody
zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy
przepisy o aplikantach i asesorach notarialnych
zasady dokonywania czynności notarialnych
zasady sporządzania aktu notarialnego i aktów poświadczenia dziedziczenia
zasady poświadczania dokumentów notarialnych
zasady sporządzania wypisów, wyciągów i odpisów aktów notarialnych.
Niejednokrotnie aktualizowana ustawa – ostatnio w 2016 roku – odnosi się do pracowników kancelarii notarialnych, których obecnie w Polsce jest ok. 2 tysięcy.
Zaprawiony w bojach notariusz działa w zgodzie z obowiązującym prawem, lecz po pierwsze, dba o najwyższe dobro swoich Klientów.
Notariusz jest funkcjonariuszem publicznym, którego kluczowym zadaniem jest dążenie do zabezpieczenia interesów prawnych osoby bądź podmiotu, który go zatrudnia i m.in. z tego powodu w czasie pracy musi być nadzwyczaj sumienny oraz precyzyjny. Pracownik notarialny to też człowiek, któremu Klienci przekazują własne tajemnice oraz trudności , zatem jedną z pożądanych cech, którą winna nam zagwarantować świetna kancelaria notarialna będzie pełna dyskrecja.
Może jest to oczywiste, lecz opłaca się dowiedzieć, czy pracownik kancelarii notarialnej, któremu pragniemy zlecić ważne dla Was sprawy, ma regularnie uzupełnianą, fachową wiedzę. Zbadajmy przy okazji, czy kancelaria notarialna daje Wam bezpieczeństwo wszystkich kwestii związanych z transakcją. Pożądanym byłoby, aby była ona wyposażona w depozyt notarialny, w którym bez stresu zostawimy istotne dokumenty, gotówkę oraz papiery wartościowe.
Przejdźmy do ważnej kwestii. Jakie czynności notarialne winny być wykonywane w renomowanej kancelarii notarialnej?
– Tworzenie aktów notarialnych
– Redakcja tekstów prawniczych
– Spisywanie protokołów
– Sporządzanie aktów dziedziczenia i testamentów
– Sporządzanie poświadczeń, protestów i odpisów
– Doręczanie oświadczeń
Czas na jedną z najczęściej poruszanych kwestii na forach branżowych – jakie są wymagane dokumenty oraz jak wygląda proces zakupu mieszkania u notariusza. Bez tego się nie obejdziemy, gdyż przeniesienie własności nieruchomości bez przypilnowania formy aktu notarialnego nie zostanie uznane.
Stanowczo więcej różnorakich certyfikatów powinien do notariusza doręczyć ten, kto sprzedaje analizowane lokum. Jeśli chodzi o nabywcę, będzie to stosunkowo nieduża lista, obejmująca pieniądze, dokument potwierdzający tożsamość, NIP i niekiedy zaświadczenia z banku, określające wysokość kredytu, jaki wzięliśmy, aby zrealizować nasze marzenia o zakupie nieruchomości.
Gdy mówimy o sprzedającym – jest tego relatywnie dużo, więc nie wahajmy się zadawać pytań notariuszowi. Od wyjaśnienia zawiłości związanych z dokumentami powinno się tutaj zacząć. Do najważniejszych dokumentów należą: aktualny odpis księgi wieczystej, zaświadczenie o oznaczeniu budynku numerem porządkowym oraz zaświadczenie o samodzielności lokali;
Notariusz musi sporządzić akty i dokumenty w taki sposób, by były one przejrzyste i przyswajalne dla obu stron. Przypilnowanie, żeby wszystkie dane dotyczące tożsamości i wiarygodności były zgodne z rzeczywistością to rzecz oczywista.
Kancelaria notarialna, dowiedz się więcej —> http://www.notariusze-torun.eu/