Certyfikat kwalifikowany Toruń

Implanty zębów Toruń
3 lutego, 2021
Ocieplanie budynków pianą PUR Toruń
3 lutego, 2021

Co sprawia, że warto założyć certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a elektroniczny podpis kwalifikowany

Sieć oferuje nieustannie ogromną ilość możliwości, posługując się nim da się wykonać co raz więcej spraw, również administracyjnych i urzędowych. Do tego można przede wszystkim stosować 2 typy uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany albo elektroniczny podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały do zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie zastępują go na stałe, dla sporej liczby osób prywatnych i właścicieli firm używanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych często łączy się z składaniem wielu wniosków. Użycie elektronicznych wariantów umożliwia zredukowanie czasu, który do tego momenmtu trzeba było przeznaczyć, by dotrzeć do urzędu, często także poczekać w kolejce, a następnie załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i podpisowi kwalifikowanemu, te same rzeczy można wypełnić bez opuszczania domu.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Od razu warto podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto na początek ocenić, do czego będziemy go używać. Profil zaufany przyda się tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS oraz CEIDG. Elektroniczny podpis ma natomiast szersze zastosowanie, dzięki czemu wielu właścicieli firm go preferuje. Kwalifikowany e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było do tej chwili podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy również między innymi e-malie, umowy czy transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest w pełni darmowy, natomiast za podpis kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym można go bez problemu reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga zaledwie kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis jest standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – dość niewielkich, dzieląc kwotę na pełen okres ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że co raz częściej stanowi fundament sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis tworzony jest przy zastosowaniu współczesnych rozwiązań technologicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety posiadania podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego zastosowania, które oferuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  pozwala również regulowanie wielu innych formalności. Dla przykładu poprzez podpis kwalifikowany np. można podpisywać i generować deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty na odległość czy uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Obok tego pozwala na podpisywanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszelkich ważnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak zdobyć certyfikat kwalifikowany?

Certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie popularnych jest elektroniczny podpis Eurocert. Aby zdobyć podpis elektroniczny należy wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i program, jednocześnie określając, na jaki termin ważności podpis jest nam niezbędny. Po uzyskaniu zestawu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym odpowaiedni pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko taką metodą e-podpis zostanie aktywowany i możliwy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i należy na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość oraz potwierdzenie zakupu podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób korzystać z podpisu kwalifikowanengo?

Od momentu instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze oraz aktywacji podpisu kwalifikowanengo, poprzez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu do woli. Praca na kartach programu nie powinna sprawić najmniejszego kłopotu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a następnie poprzez program prostą opcją „podpisz” wstawić na wybrany dokument elektroniczny podpis, postępując zgodnie z dostępnymi opcjami formatu.

Chociaż certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami lub innymi osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.